Saturday, October 1, 2011

jOm JAdi PenaSyiD Yang Best!!!!..=D


Bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum,salam petang sabtu...waahhh..akhirnya saya menaip..haha..saya dah bukak page blog nie dari pagi tadi..tapi mood nak mencoret tu x sampai2 lagi...=)....hari nie saya nak berkongsi sikit pasal ilmu nasyid..haaa..jangan ingat tak pernah nampak saya bernasyid,saya tak tahu..silap la..hehe..bukan apa,sejak kebelakangan nie banyak sangat pergi menonton persembahan/pertandingan nasyid yang agak kurang menarik bagi peminat nasyid macam saya nie...jadi rasanya moleklah saya berkongsi pengalaman saya yang dah lebih kurang 15 tahun dalam industri nasyid nie..ceewahh!!..hehe..betullah nie..saya umur 5 tahun dah pegang microphone dan menyanyi di atas pentas tahu???dan rasanya banyak yang saya boleh kongsikan sepanjang saya bernasyid di sekolah rendah,di sekolah menengah sampai ke peringkat negeri selangor (bukn senang jadi satu2nya kumpulan perempuan dlm kalangan kumpulan2 lelaki hebat sek2 menengah selangor mcm maahad hamidiah,kisas,smap kajang..)..dan juga di kolej matrikulasi perak......



haa..ini buktinya..saya yang tengah itulah..yang pegang mic tu..=)..okayh..panjang pulak intro nie..hehe..jom layan tips bernasyid,dari kaca mata saya..=)


1. NIAT

Nasyid adalah salah satu cabang syiar Islam dan bukan hanya seni yang tonjolkan kemamouan vokal mana2 munsyid. So, niat yang ikhlas dari hati yg jernih diperlukan bila kita bernasyid. InsyaAllah,perbuatan kecil boleh jadi besar di hadapan Allah kalau kita boleh betulkan niat kita,lebih2 lagi nasyid yang mewakili kesenian Islam. Niatlah yang baik dan ikhlas liLahi ta'ala supaya apa yg ingin kita sampaikan bermanfaat bagi yg mendengar mahupun yang bernasyid..semangat pun kena ada..kalau kita suka akan sesuatu,mesti kita kita semangat nak buat..macam saya,saya sentiasa semangat untuk bernasyid,sebab itu kesukaan saya..=)

2. SUARA

Nama pun menanyi,menanyi nasyid..suara elemen penting...sedap tak sedap tu belakang kira...suara masing2 kan,lain2 lah..kalau suara sedap je boleh nyanyi nasyid,kesian la orang suara x sedap tu..hehe..point penting dekat sini ialah...HARMONI...bila menanyi nasyid ni,selain suara solo..bila menyanyi yang part ramai2 tu..suara semua kena lah sama,harmoni...janganlah ada yg kuat sgt,ada yg suara x keluar..camna tu??kalau nak sedap lagi..buatlah formation..bukan formation gerakan ye..tapi formation suara..maknanya dalam ramai2 tu,ada yang buat suara rendah,suara asas dan suara tinggi....sopran (suara tinggi wanita) , messo sopran (suara sedang wanita), alto (suara rendah wanita)....untuk lelaki pulak, tenor (suara tinggi ), bariton (suara sedang), bass (suara rendah )..barulah harmoni lagi merdu kan??bydaway..nak wujudkan keharmonian suara nie bukan mudah..kena practice banyak sikit..practise makes fluent kan..=)..owh,saya dulu selain jadi solo,bila ramai2 saya nyanyi utk suara tinggi..sakit2 tekak rase..haha..



ok..yang tadi tu secara umum...bila tengok pulak pada solo..aduii..macam2 gaya ada..hehe..lagi sekali saya cakap,suara sedap x sedap tu belakang kira,tapi kesedapan suara tu sebenarnya boleh dapat kalau betul caranya...yang ada suara yg sedap pulak,x pandai gunakan atau lontarkan suara yg dia ada tu..last2..jadi x sedap jugak didengar..haha..bila nyanyi tu,keluarkan la semua suara tu..bukan menjerit tapi kuat dan x simpan suara...saya ingat lagi zaman sekolah dulu..masa practise,kami akan letak tangan pada perut,sebelah lagi letak depan mulut..nak rasa ada x angin keluar masa nyanyi..haa..gitu sekali...kalau simpan suara,bila nyanyi nada rendah ok lagi...bila nak tarik suara..haa..mula la x lepas..ishk3..buruk benor nengoknya..;)

3. PENAMPILAN

Bila menanyi, banyak mata akan tertumpu pada kita..jadi penampilan kenalah jaga kan??yang penting tak selekeh,selekeh macam mana??pakai selipar,baju tak gosok,pakai tshirt x berkolar..haa..selekeh la tu!!..bila bernasyid,maknanya kita membawa imej Islam..jadi,pakailah comey2 sikit..supaya org yg tengok tu tahu..owh,indahnya Islam..=)..tak semestinya pakai baju seragam semua,colour pulak nak sama..memanglah cantik,tapi duit kena ada jugak tu..haha..hmm..saya suka tengok lelaki nyanyi pakai baju melayu lengkap dengan sampin dan songkok..=)



4. EKSPRESI


Menyanyi adalah satu perbuatan mengekspresikan lagu melalui vokal. Selalu saya tengok penasyid2 kita nie,muka 'tegang' je..senyum tidak..apa pun tak..parah2..kalau terer lagi,dalami lah lagu yg kita nyanyikan tu..kalau sedih,buat la muka sedih sikit,kalau lagu pasal perjuangan,semangat la..kalau x reti sangat..senyum je..masa zaman saya bernasyid dulu,kami dilatih untuk senyum..senyum...dan senyum!!..kalau nervous pun..keep smiling at the stage..sekurang2nya,penonton terhibur dengan senyuman kita tu..ye dok??..=D





semangat macam nielah yang kita mahu!!


5. POSTUR BADAN / CARA PEGANG MICROPHONE


Ramai yang pegang microphone dengan tak betulnya..haha..bila pegang mic x betul,suara pun x dengar sangat,bila x dengar sangat...jadi tak bestlah..x gitu??



haa..jangan ngada2 nak pegang gini..!!


contohilah hamster nie..walaupun beliau seekor hamster,tapi pandai pegang mic..haha...bila pegang mic tu biarlah lurus,depan mulut..jangan lah letak bawah mulut,bawah dagu..adoii..memang susahlah gitu..hehe..tapi bila dah letak mic depan mulut tu,pandai2 la adjust jarak..kalau rasa nak tarik suara tinggi,jauh sikit mic tu...nanti terlebih kuat pulak..pandai2lah ye..=)


tengok Dato' siti pegang mic nie..macam nielah baru betul...bila berdiri tu tegak2 ok..jgn terbongkok2 macam atuk dekat kampung pulak...buat muka confident sikit...tangan pulak letak la depan ke tepi ke,mana2 yang sopan lah...jangan letak tangan dalam poket!!..(lelaki selalu buat nie)..memang tak menarik langsung dipandang..ingat tak ada orang perasan ke???

6. ALAT MUZIK & PERSEMBAHAN

Zaman saya sekolah dulu,bila masuk pertandingan atau buat persembahan,selalunya alat muzik perkusi yg akan digunakan, macam bonggo,congga,chyme,tamborin,yenki dan shaker...jgn terkejut,saya boleh main semua alat muzik nie..=)..tapi bila masuk universiti nie,minus one lebih mudah dan praktikal...mana2 pun ok..yang penting dkt sini, jangan biarkan bunyi muzik melebihi suara anda!!..kalau pakai minus one tu kena adjust la siap2 volume dia..kalau pakai percussion pulak,kadang2 x dengar muzik..apa yg perlu anda buat, letak mic pada percussion tu..baru kuat sikit dan menambah impak pada persembahan anda..ceewah..;)

baik,rasanya cukuplah 6 tips yang saya kongsikan tadi..saya minta maaf kalau apa yang saya coretkan dkt atas tu,ada hamba2 Allah yang tersinggung...saya cuma mahukan yang terbaik untuk anda...lagipun biasanya kritikan membuatkan manusia sedar dan lebih bersemangat untuk teruskan perjuangannya..anda bagaima???

pssstt : saya menghamparkan kerinduan saya untuk bernasyid pada post ini...harap2 anda2 yang baca dapat ambil sedikit pun jadilah dari post ini..hopefully lepas nie saya dapat tengok persembahan2 nasyid yang lebih menarik & bersemangat...saya bukanlah yang terbaik,cuma nak kongsi ilmu saja...GOOD LUCK!!..teruskan perjuangan..semoga anda semua menjadi penasyid terbaik..=)


















No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...