Saturday, November 5, 2011

semErah GinCU diBibiR~ (Part 1)

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum w.b.t...setelah sekian lama,akhirnya saya menulis entry pasal 'semerah gincu dibibir' nie..haha..apa tu??...nie salah satu forum yang sangat menarik anjuran SAHAM & PIMPIN UMP yang sempat saya join di ump kampus Pekan..3 minggu lepas rasanya..haa..sekarang baru ada masa nak menulis dan berkongsi apa yg sempat saya catatkan...forum nie sebenarnya membincangkan isu kaum wanita (tengok tajuk lah..hehe) dan 2 orang panel jemputan yang memang best adalah ustazah Sofiyyah dari Kipsas dan puan Catriona ross..disebabkan macam banyak je saya nak cerita,so saya buat 2 entry..kalau nak tahu perkongsian dari catriona ross..baca part 2..ok??




"dunia penuh dengan perhiasan..dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah"...selalu dengar kan ayat nie??hmmm..mcm mana pulak dgn ciri2 wanita solehah tu??yang cantik ke,yang bijak ke,yang macam mana???..dekat dunia nie ramai wanita yang cantik..cantik secara fizikal,tapi menyakitkan hati..sebab,kurangnya akhlak..haa...jadi siapa wanita solehah tu???ini serba sedikit ciri2 wanita solehah dari perkongsian panel pertama,Ustazah Sofiyyah,penceramah bebas dan pensyarah di KIPSAS :



1 ) Iman - wanita solehah semestinya beragama Islam dan beriman dengan agama Islam iaitu menyebut dengan lidah,mengakui dengan hati & menunjukkan dengan perbuatan.


2) Akhlak - lemah lembut (bukan gediks ye..hehe), sopan santun,senyum manis dan yg seangkatan dengannya..benda2 nie selalunya secara semula jadi n bukan bertujuan untuk menggoda..kata orang,mesra rakyat!!..hehe..;)




3) Menundukkan pandangan - wanita solehah akan sedaya upaya menjaga pandangan & kemaluannya..apa kebaikan menundukkan pandangan nie???..antaranya,akan membahagiakan hati,selalu dekat dengan Allah & membebaskan hati dari tawanan syahwat....pernah dengar lagu nie??.."dari kerana mata,yang mempunyai kuasa,ooooOOO...aku tergoda,aku tergoda terkeciwa...lalalalalala~"..haa,sebab tu la penting menjaga pandangan kita, x kira  lelaki ke wanita....=)




macam mana??agak2 ada tak ciri2 nie pada kita???sama2 koreksi diri masing2 ye..=)..ok,ramai org rasa hukum yg diletakkan pada kaum wanita nie susah dan membebankan,tapi percayalah bahawa tidaklah Allah gariskan panduan melainkan utk kebaikan umat manusia...kita saja yang selalu tak sedar..ye dok??


psssstt : apa yg saya tulis ini cuma perkongsian darpada forum,apa yg salah minta dibetulkan..pesanan untuk semua kaum wanita yg saya sayangi,dan seratus kali lagi pesanan untuk diri saya sendiri...semoga kita dalam golongan yg dirahmati Allah~



2 comments:

ahmoi_chanteq said...

like sangat

hanizah nor said...

tq...=)..baca sambungan dekat atas ye..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...