Sunday, June 19, 2011

hanYa bERpIndAH...


Ibrahim bin Syaiban ataupundikenali dengan nama Abu Ishak.Beliau adalah eorang yg mulia budi pekertinya dan teguh pegangan agamanya.

Pada suatu hari,salah seorang murid datang melawat beliau,tetapi terpaksa tinggal di rumahnya buat beberapa hari disebabkan muridnya itu kemudian jatuh sakit.Tidak lama kemudian muridnya itu meninggal dunia.Jenazahnya pun dimandikan dan disembahyangkan,kemudian dibawa ke kubur.
Sesampainya di kubur,jenazah itu diturunkan ke liang lahad.Ibrahim membuka balutan wajah muridnya itu dan meletakkan pipinya ke tanah sebagai tanda penyerahan diri kepada Tuhan.Tiba2 wajah muridnya itu tersenyum dan berkata “Adakah tuan meremehkan saya di hadapan Tuhan??” Tanya jenazah itu kepada Ibrahim
“Tidak,saudaraku! Adakah saudara hidup semula sedangkan saudara sudah mati?” Tanya Ibrahim sambil merenung wajah anak mridnya yang tersenyum itu.
“Tidakkah tuan tahu,sebenarnya saya bukan mati,tetapi saya hanya berpindah daripada satu alam ke alam yang lain,” kata jenazah yg tersenyum itu.

pssst..: kematian bukan penamat,tapi sebenarnya satu permulaan kepada satu kehidupan lain yang kekal abadi..sejauh dan sebanyak mana bekalan yang dah kita kumpul untuk kehidupan di sana??? sama2 kita muhasabah diri masing2..wallahua'lam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...